Aké má bosá chôdza výhody?

Doma chodíme často naboso.

Existujú ľudia, ktorí sa veľmi radi vyzúvajú aj vonku.

Keď sa batoľatá učia chodiť, dbáme o to, aby bolo bosé tak často, ako sa len dá, pretože topánka ovplyvňuje používanie svalov a postavenie kostí na nohách.

Bosé detské nohy dostávajú množstvo podnetov a tým je podporovaný ich prirodzený vývoj.

Čím sme starší, tým viac času trávime obutí a to nás môže pripraviť o naše prirodzené návyky pri chôdzi.

Aké má výhody bosá chôdza pre dospelých ľudí?

„Hlavným prínosom vyzúvania sa je, že chôdza na boso obnovuje náš prirodzený vzor chôdze,“ vysvetľuje Dr. Jonathan Kaplan, špecialista na nohy a členky a ortopedický chirurg.

Športové obchody často ponúkajú bežeckú obuv s nadmerným odpružením a rôznym druhom podpory postavenia chodidla. Pri používaní týchto tenisiek sa môžete cítiť príjemne a odľahčene. Avšak certifikovaný podiater a chirurg Dr. Bruce Pinker hovorí, že môžu zabrániť v používaní určitých svalových skupín, ktoré týmto zlenivejú a v konečnom dôsledku to vaše telo oslabí.

Ďalšie výhody chôdze na boso:

  • Lepšia kontrola polohy nôh, pri kontakte s terénom,
  • zlepšenie rovnováhy, propriocepcie a povedomia o tele,
  • lepšia mechanika pohybu chodidiel, čo má vplyv na zlepšenie mechaniky pohybu bokov a kolien,
  • efektívnejšie využitie členkových kĺbov, svalov a väzov,
  • úľava od pocitu stiesnenia nosením nevhodne zvolených topánok,
  • prevencia pred vznikom rôznych deformít chodidla,
  • zlepšenie držania tela.

Má bosá chôdza pre ľudí riziká?

V bezpečí svojho domova sa ľudia obyčajne pohybujú naboso bez väčších problémov a je to v podstate bezpečné. Keď sa vydáte von, môžete sa niekedy vystaviť určitým rizikám.

„Bez primeranej sily v chodidle môže dochádzať k zlej mechanike chôdze a tak sa zvyšuje riziko zranenia,“ vysvetľuje Kaplan.

Na toto je nutné myslieť najmä, ak sme väčšinu života chodili von v topánkach. Je dobré zvážiť aj to, aký povrch zvolíme na bosú chôdzu. Problém by nám mohli spôsobovať napr. ostré črepy, rozohriaty alebo príliš znečistený povrch.

Ako správne chodiť naboso?

Vedieť ako správne chodiť a cvičiť naboso si vyžaduje čas, trpezlivosť a správne informácie.

  • Začnite pomaly. Skúste sa v úvode poprechádzať v exteriéri 15-20 minút denne. Členky a chodidlá sa musia prispôsobiť novému prostrediu. Keď si zvyknete, tak postupne môžete predlžovať interval strávený bosou chôdzou vonku.
  • Uvoľnite sa.
  • Vyskúšajte bosú chôdzu v interiéroch po rôznych povrchoch.
  • Skúste chodiť po bezpečnejších vonkajších plochách, ako: trávnik, piesočné pláže.
  • Zvážte použitie minimalistickej obuvi.
  • Misiura odporúča jednoduché balančné cvičenia ako: státie na jednej nohe, prenášanie váhy na špičky a pomalý návrat do východiskovej polohy.
  • Skúste aktivitu, ktorá vyžaduje pohyb naboso: jóga, pilates alebo bojové umenie.
  • Keďže mnoho ľudí má zníženú citlivosť v oblasti chodidiel, je dobré, kontrolovať si chodidlá, kvôli prípadným škrabancom a oderkom.

S behom alebo s turistikou naboso môžete začať, keď ste si svojou bosou chôdzou úplne istí.

Ak cítite bolesti v pätách pri odpočinku alebo bolesť po chôdzi, možno budete musieť zvoľniť a začať zasa s krátkymi bosými prechádzkami.

Nohy si na toľko práce musia zvyknúť postupne.

Zdroj: https://www.healthline.com/health/walking-barefoot